top of page
Search
Writer's pictureAdi Sarid

מה למדנו על תופעות הלוואי של החיסון השלישי?

Updated: Nov 2, 2021

אנחנו שמחים לשתף אתכם בממצאים האחרונים מהמחקר אודות השפעות החיסון השלישי (חיסון הבוסטר) כנגד קורונה. מחקר זה הוא בין הראשונים בעולם ששופך אור על השפעות המנה השלישית של חיסון הקורונה על מדגם גדול של אנשים ואנו רוצים להודות לכם על שיתוף הפעולה והתרומה הרבה שלכם לתוצרים אלו. לידיעתכם, המאמר זוכה בימים אלו לתהודה רבה ברחבי העולם והוא שותף ברשתות החברתיות בקרב מאות אנשים ממדינות שונות, מה שהביאו לפוטנציאל חשיפה של למעלה מ-1,200,000 קוראים.


באמצעות שיתוף הפעולה שלכם, חברי קהילת PerMed, הגענו למדגם של 1,609 נסיינים שדיווחו על קבלת מנת חיסון כלשהי בתקופת המחקר (בין דצמבר 2020 ועד ספטמבר 2021). בפרט, 1,344 מתוכם דיווחו על קבלת החיסון השלישי.


על ידי הצלבת נתוני השעון שאתם עונדים עם הדיווחים באפליקציה, מדדנו את ההשפעות של כל אחת ממנות החיסון על מספר מדדים פיזיולוגיים: קצב הלב (Heart Rate), מתח נפשי (מדד המבוסס על שונות בקצב הלב - Heart Rate Variability Based Stress), ורמת סטורציה (SpO2 Level).


השעון החכם הצביע על עלייה בקצב הלב ועל עליה במדד למתח הנפשי ב-48 השעות שלאחר החיסון. התגובות לאחר החיסון השלישי בכל המדדים – הן הסובייקטיביים והן האובייקטיביים - היו דומות לאלו של החיסון השני, והתגובות בעקבות שני חיסונים אלו היו חזקות משמעותית מהתגובות שנצפו לאחר החיסון הראשון. בנוסף, נמצא שתגובות אלו חלפו תוך 72 שעות אצל מעל 95% מהמשתתפים. תגובות חזקות יותר נצפו בקרב צעירים ואנשים ללא מחלות רקע. התרשים הבא מדגים את הממצאים הללו עבור ערכי קצב הלב:



ממצאים דומים על הדמיון בין מנת החיסון השנייה והשלישית ניתן לראות גם בדיווח העצמי של המשתתפים (באפליקצית PerMed). מרבית המשתתפים לא דיווחו על תופעות לוואי מיוחדות לחיסון (כ-86% לאחר המנה הראשונה, כ-60% לאחר המנה השניה והשלישית).


מבין אלו שדיווחו על תופעות לוואי, התופעות קיימות בעיקר לאחר המנה השניה והשלישית וכוללות: חולשה (כ-25%), כאבי שרירים (כ-20%), כאבי ראש (כ-17%), חום (כ-10%), וצמרמורות (פחות מ-10%). כאמור, תופעות אלו דעכו במרבית המקרים תוך כ-3 ימים.


התרשים הבא מציג את תופעות הלוואי בדיווח עצמי עד 48 שעות לאחר קבלת החיסון. מקבץ העמודות השמאליות מבטא את שיעור האנשים שלא חוו סימפטומים לאחר החיסון (כל עמודה בצבע מתייחסת למנה אחרת), ויתר המקבצים מבטאים את שיעור האנשים שחוו סימפטומים מבין הסימפטומים שהופיעו בשאלון.



לסיכום: מהניתוח שביצענו במאמר ניתן לראות דמיון רב בהשפעה של מנת החיסון השניה והשלישית (בהיבט תופעות הלוואי מהחיסון) והשפעה חלשה יותר עבור מנת החיסון הראשונה. כמו כן ניתן לראות מגמה של חזרה לשגרה תוך 72 שעות לאחר החיסון בכל המדדים. ממצאים אלו מדגישים את בטיחות החיסון בטווח הקצר. כמו כן, המחקר מהווה בסיס לשימוש עתידי בשעונים חכמים בניסויים קליניים – דבר שלא נעשה עד כה. שעון חכם מספק מידע אובייקטיבי ורציף לאורך זמן, ומאפשר רגישות גבוהה יותר ועושר רב יותר במידע בהשוואה לדיווח סובייקטיבי של הנבדק.


המאמר נמצא כעת בביקורת עמיתים בכתב עת מוביל בתחום. גרסה של המאמר שלא עברה עדיין ביקורת עמיתים ניתנת להורדה בקישור הבא:

בגרסה המלאה תוכלו למצוא ניתוחים נוספים כגון התייחסות למדדי שעון נוספים בכל אחת ממנות החיסון, ניתוח מדדי איכות חיים מהשאלון והשוואה בין קבוצות גיל, מגדר, ורקע רפואי.

2,156 views0 comments

Comments


bottom of page